Mer kultur och idrott (fler "språk") i skolans/förskolans verksamheter ger fler elever möjlighet att använda och utveckla sin unika begåvning och personlighet i skolans vardag.

  • Passion rotator 1

Musik

Det finns så mycket tyckande om musik och om musikens roll. Egentligen är det ju som allt annat i livet. Vi förhåller oss till det på olika sätt beroende på vad du varit med om, vad du är på för humör just nu, var du befinner dig och med vem. Klassrummet kl 08.10 är kanske inte det idealiska för att få en fantastisk musikupplevelse men det händer faktiskt ibland! Likaså antar jag att inspirationsnivån eller koncentrationen inte per automatik är på topp precis de där 40 minuterna mellan So'n och Lunchen när det står MUSIK på schemat.

Så hur gör jag då för att ändå öka sannolikheten att eleverna ska kunna ta till sig och hitta lusten till skapande och musicerande? Ja först och främst tror jag det handlar om att acceptera att det är såhär det ser ut! Det finns inte en MOZARTeffekt i världen som fungerar till 100%. I så fall skulle vi ju bara behöva ge varje människa en cd med rätt musik så vore allting löst! Musik är som livet självt. Det finns musik som jag vill höra om och om igen fast det skär i hjärtat och jag blir starkt berörd och tårarna rinner. Sen finns det musik som jag bara måste dansa till. Men det är just bara min upplevelse. Att prata om hur musik påverkar oss och att lyssna och prova på att skapa olika slags musik känner jag är otroligt viktigt!

Att som människa ha tillgång till musikens språk ökar utan tvekan chanserna att beröra, beröras, förmedla, förstå och kommunicera komplexa känslor och tankar i möten och upplevelser ja allt som formar oss, dvs det vi kallar lärande.

Här nedan finns lite färsk forskning om detta.

Ny forskning om musik och lärande: http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2010/01/13/ny-forskning-musik-larande

Om vikten av att bredda musikgenrevalet i skolan: www.forskning.se/elevernasvalstyrmusikeniskolan 

Kompletterande studie till föregående länk: "Music education — a personal matter? Examining the current discourses of music education in Sweden" (British Journal of Music Education)

Om musikupplevelse: http://fof.se/tidning/2009/5/nar-musiken-traffar-hjartat 

Kultur är insikt!: http://st.nu/kultur/kultur-ar-inte-nytta-och-pengar-den-ar-insikt

 

Sabina Serra, mars 2012